Kawasaki Versys 650. Sprytny brzydal

versys lampa
Kawasaki Versys 650 to typowy funbike, czyli motocykl uniwersalny. Przyjaciel na co dzień, którego konstrukcja nie ogranicza wyobraźni posiadacza w żadnej z „dziedzin motocyklizmu”. Czy wybierasz się do pracy, na tor, pośmigać po szutrach czy w romantyczną podróż z ukochaną, nie znajdziesz powodu do narzekania.

W mieście nie będzie tak zwinny jak skuter, na torze tak szybki jak ZX6R,  w terenie nie da rady WR450, ani nie zadba o 4 litery dziewczyny jak Gold Wing, ale w tym motocyklu nie o to chodzi. Versys to motocykl do wszystkiego (i wcale nie do niczego), który ma Ci zrekompensować to, że nie stać Cię na zakup i utrzymanie 4 maszyn. Pomimo kontrowersyjnej stylistyki ze względu na cenę, świetne właściwości jezdne i niezawodność motocykl ten znalazł wielu zwolenników. A oto dlaczego…
versys kierowca

Hamulce i prowadzenie

Versys jest niesamowicie zwrotnym i lekkim motocyklem, który świetnie nadaje się dla początkujących. 181 kg na sucho nie powinno sprawiać trudności prowadzącemu, a manewrowanie przy niskich prędkościach bądź przeciskanie się w korku to sama przyjemność- niestety ze względu na wysokość siedzenia zarezerwowane dla osób powyżej 175 cm wzrostu. Zawieszenie w Versysie jest komfortowe i świetnie wybiera nierówności polskich dróg.
versys zakrety
versys offroad
Jedyne na co można narzekać to nurkowanie przy ostrym hamowaniu, ale przy dobrym ustawieniu problem też można w znacznym stopniu zniwelować. Oryginalne hamulce są całkiem niezłe, ale polecam wymianę przewodów na stalowy oplot – motocykl zatrzymuje się w miejscu jak czas dla umarłych. Dla fanów dalekich podróży we dwoje minus stanowić będzie ładowność na poziomie 180kg( dobra rada: kupując Versysa szukaj żony w grupie wsparcia dla anorektyczek).

Silnik

Silnik Versysa to jednostka pochodząca z popularnego ER-6. Kawasaki ograniczyło moc, ale zwiększyło moment obrotowy przez co silnik Versysa jest bardziej praktyczny przy codziennym użytkowaniu. 64KM może nie jest mocą kosmiczną, ale dla sprawnego poruszania się we 2 osoby zupełnie wystarczy, nawet jeśli obładujemy Versysa jak osiołka.
versys silnik
Sposób oddawania mocy dale wiele frajdy, a zwłaszcza docenią to fani jazdy na jednym kole- jest wprost stworzony do wheelie. Przy silniku warto wspomnieć o jeszcze jednej rzeczy, którą w tym motocyklu po prostu kocham – dźwięk silnika na przelotowym wydechu. To prawdziwa symfonia dla uszu każdego fana motoryzacji, nie wspominając zazdrości posiadaczy rzędowych czwórek. Przy wszystkich tych zaletach przy agresywnej jeździe po mieście spalanie oscyluje w okolicach 5l/100km, a przy podróżach krajoznawczych przy przelotowej do 120 km/h zejście poniżej 4l/100km nie stanowi problemu.

Jakość wykonania i niezawodność

Versys przy odpowiedniej opiece i serwisowaniu to motocykl na długie lata. Na zagranicznych forach ludzie chwalą się swoimi Versysami z przebiegami rzędu 180-200 tys. Km. Jakość użytych materiałów a także staranność wykonania nie wzbudza żadnych zastrzeżeń.
versys zegary
Mój egzemplarz poza okresowymi wymianami nie odwiedza serwisu, a przy moim pedantycznym podejściu i masowaniu woskiem po 40 tys. km wygląda jak nowy. Jedyne do czego się można przyczepić to niefortunne umiejscowienie plastików przy podnóżkach. Jeżeli jeździmy w butach z zawiasem bardzo szybko się porysują.

Wyposażenie

Jeżeli chodzi o wyposażenie mały Versys nie rozpieszczał, ale miał kilka cech jakich brakuje o konkurencji. Na pewno wielkim plusem jest regulacja zawieszenia. Zarówno przednie jak i tylne amortyzatory posiadają szeroko zakresową regulację odbicia i dobicia. Dzięki 19 litrowemu zbiornikowi paliwa zasięg motocykla to ponad 400km. Opcją w Versysie był też system ABS, który dzięki świetnie dozowalnym hamulcom nie stanowi niezbędnego wyposażenia.  Z akcesoriów w które warto zainwestować podstawą jest podwyższona szyba, gdyż oryginalna przed wiatrem ochroni co najwyżej krasnala. Producent oferuje kufry wraz ze stelażami, ale lepszą i tańszą opcją jest zakup akcesoryjnych.
versys

Podsumowanie

Kawasaki Versys 650 pomimo tego, że na początku w Polsce był niedoceniany przeżywa swój renesans na rynku wtórnym. Motocykle dość dobrze trzymają wartość, prawidłowo eksploatowane zapewnią wiele bezproblemowych kilometrów, a co najważniejsze dają niesamowitą frajdę z jazdy. Jeśli szukasz kompana na co dzień, Versys 650 to najlepszy wybór z możliwych.

Dane techniczne

  • Pojemność skokowa: 649 ccm
  • Typ silnika: dwucylindrowy, rzędowy
  • Ilość suwów: 4
  • Moc: 64 KM przy 8000 obr/min
  • Moment obrotowy: 61 Nm przy 6800 obr/min
  • Stopień sprężania: 10.6:1
  • Średnica cylindra x skok tłoka: 83.0 x 60.0 mm
  • Zasilanie: wtrysk paliwa
  • Liczba zaworów na cylinder: 4
  • Układ rozrządu: DOHC
  • Rozruch: elektryczny
  • System chłodzenia: ciecz
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa
  • Wtórne przeniesienie napędu: łańcuch
  • Waga na sucho: 181 kg
  • Wysokość siodła: 840 mm
  • Typ ramy: stalowa typu Diamond
  • Kąt główki ramy: 25.0°
  • Zawieszenie przód: widelec USD 41mm, regulacja wstępnego napięcia i tłumienia odbicia, skok 160mm
  • Zawieszenie tył: bananowy wahacz, poziomy monoshock, 7-stopniowa regulacja wstępnego napięcia i tłumienia odbicia, skok 140mm
  • Opona przednia: 120/70-17
  • Opona tylna: 160/60-17
  • Hamulec przedni: dwie tarcze 300mm, zacisk 2-tłoczkowy
  • Hamulec tylny: tarcza 240mm, zacisk 1-tłoczkowy
  • Pojemność zbiornika paliwa: 19 litrów

Michał Zielonko

4 myśli w temacie “Kawasaki Versys 650. Sprytny brzydal

  1. Właśnie zastanawiam się nad przesiadką z KLE500 na KLE650 i zmartwiło mnie jedno stwierdzenie – że korzystanie z tego drugiego jest dla osób powyżej 175cm wzrostu. Przy moich 172 dawałam radę na KLE500 przy miękko ustawionym tylnym amortyzatorze. Sprawdziłam wysokości kanapy, w KLE650 jest centymetr niżej, ale jak wiadomo wiele zależy od tego jak bardzo zawieszenie „siądzie” pod ciężarem kierowcy oraz od samego kształtu kanapy (w KLE500 dość wąska). Jak wygląda ta kwestia w Versysie?

    • Moim zdaniem dasz radę, V-storm np. ma niższą kanapę ale szerszą i gorzej z dostawaniem

  2. Kawasaki KLE 500 i KLE 650 Versys to dwa zupełnie inne motocykle i tylko nazwa jest podobna. Jeździłem obydwoma i mam porównanie. KLE 500 to bardziej enduro niż szosówka, Versys to motocykl uniwersalny, ale szosowy, dużo twardszy na zawieszeniu, co wspaniale czuć w zakrętach, ale przez to nie „idzie w dół” pod ciężarem jeźdźca. Na KLE 650 ledwo sięgałem stopami ziemi przy wzroście 176 cm. Obniżenie kanapy u tapicera, buty w stylu Daytona Lady Pilot (podwyższają stopę o 6 cm) i masz problem z głowy. Versys jest bardzo poręczny i lekki, ma nisko środek ciężkości dzięki wydechowi umieszczonemu pod silnikiem. Jest bardzo dynamiczny i ma dobre hamulce, w przeciwieństwie do KLE 500, który hamuje fatalnie. Jednak jeśli będziesz chciała na Versysie przemierzać piachy, rzeki i strumienie tak jak możesz to robić na KLE 500 – zawiedziesz się.

  3. mam versysa 650 z 2009r i powiem tak fajny motor naprawde jesli go obniżysz na zawieszeniu to spokojnie możesz jezdzić z tym wzrostem regulacja jest na przednim widelcu i na amortyzatorze i bedziesz śmigał jak coś pozdrawiam

Możliwość komentowania jest wyłączona.